Karta över Sydafrika

Karta över Sydafrika

lördag 2 april 2011

1 april 2011

Första natten här i Stellenboch avklarad. Per-Håkan tog sin dagliga morgontur medan jag låg kvar i sängen som sig bör när man fyller år. Till slut kom han äntligen tillbaks och väckte grabbarna och de sjöng för mig. Några paketer blev det inte men väl mys i sängen, jag och våra tre grabbar, medan Per-Håkan duschade.

Vår värd serverar frukost mellan åtta och nio så det gäller att hålla tiden. När vi kom dit så gratulerade hon mig på födelsedagen. Jag undrade hur hon visste. Det visade sig att hon i samband med bokningen i oktober blivit uppmanad att köpa blommor till mig. Men hon tyckte att då vi var på resa så var det bättre med något jag kan njuta av. Sen hade hon fått ett mail från min familj om att köpa en flaska vin. Så på vårt frukostbord stod en liten papperspåse med choklad och en flaska vitt vin. Tack Sydafrikaresor och tack Mamma, Pappa, Marie, Jonathan, Orion och Dexter. Vilken överraskning! Vad glad jag blev!!! Jag har blivit blödig sedan jag kom hit och tårarna kommer fram bara jag tänker på det.

Efter frukost gjorde vi oss klara för att åka ut till Spier, en vingård, där det fanns en del aktiviteter utöver vinprovning som kunde passa grabbarna. Vi såg afrikanskt hantverk, bl a figurer gjorda av ståltråd och pärlor, samt geparder. De hade ett rovfågelshägn. Där tog de hand om skadade fåglar med avsikt att släppa ut dem igen. De lyckades släppa ut ca 75 %. För att finansiera verksamheten så hade de även uppvisning av rovfåglarna.

Detta var otroligt att se. Vi fick alla en grov handske att ha på ena handen. Sen hämtade han en glada som fick flyga fritt. Han lade kycklingdelar (mat) på handskarna så att gladan fick sätta sig där, men oftast tog hon bara maten och flög sedan vidare. Han lade även mat på Edvins och Viktors kepsar. Hon flög och tog den men hon råkade även få med sig Viktors keps.

Sen satte han tillbaka den och hämtade en Tornuggla och en Prickigörn-uggla. De flög både hit och dit. Om man lyfte upp handen så landade de på handsken självmant. Edvin stod på en bänk och hux flux så hade han en av dem på huvudet. Häftigt värre! Vilken födelsedag! Jag hade också ugglor på handen. När de skulle in i buren igen så ville en av den hellre stanna hos Edvin istället. Vi fick även träffa vråken Bella. Vi var även på en visning där de hade en svartörn. Den satt fast i en lina och var relativt farlig så den fick vi bara titta på.

Vi for därifrån efter att ha beställt bord till kvällen på deras restaurang MOYO. Vi åt lunch inne i Stellenbosch och sökte upp ett leksaksmuseum som tyvärr hade hunnit stänga innan vi kom dit. Därför gick Per-Håkan, Viktor och Edvin tillbaks till rummen och poolen medan jag och Anton gick till Internet-cafeet. Han för att göra några inlägg på Facebook och jag för att göra inlägg på bloggen. När vi kom tillbaks bytte vi om och var vid poolen en stund innan det blev massdusch och omklädning innan kvällens äventyr.

Vi hade pratat med vår värd och hon hade fixat transport med en kille som hämtade oss och körde oss till MOYO, knappt en mil bort. När vi ville hem så var det bara att ringa honom så skulle han komma och hämta oss.

Men vilket ställe MOYO var. Vi satt i ett stort tält med trädhyddor runt omkring oss. Där var en buffé uppdukad med alla möjliga afrikanska rätter. Live musik, uppträdande och en otrolig stämning. Det kom en kvinna som målade oss i ansiktet.

Underbart helt enkelt. Maten var bra. Grabbarna var mest intresserade av frukten och kakbordet medan jag och Per-Håkan tog för oss av allt som stod till buds.

När vi var klara så ringde vi till chauffören och gick runt i restaurangområdet medan vi väntade på honom. Grabbarna tyckte där var vackert. Afrikansk musik blandat med mörk och varm natt. Kan knappast bli bättre. Anton konstaterade att om han bott här så var detta ett perfekt ställe för en date.

Väl hemma var det dagboksskrivning innan läggdags. Vilken underbar födelsedag jag haft. Det ända jag saknade var min övriga familj och mina vänner. Men hade alla kommit så hade vi bjudit alla på en underbar kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar