Karta över Sydafrika

lördag 16 april 2011

13 april

Idag när jag vaknade var Per-Håkan hemma. Med tanke på hur lite vi sett av stället så kände han inte för att springa upp och ner för den branta slingriga väg vi kört på. Här ingår inga måltider alls utan det är självhushåll som gäller. När vi kom igår hann vi bara på plats innan det kom en kille och erbjöd sig att laga mat, städa och diska. Känns ju lite ovant hemifrån. Vi tackade för erbjudandet, men valde att avstå.

När vi ätit frukost packade vi en väska med regnjackor och vatten. Vi skulle gå på tur. Här finns en hel del leder man kan följa för att se bergen. Bergen förresten, vi bor på över 1500 m höjd med en otrolig utsikt över bergen. Dessa berg är gröna och böljande med inslag av branta bruna stenpartier. Det är jättefint här.

Vi gick till ett ställe som heter Tiger Falls som ligger ungefär tre kilometer fågelvägen från stugan. Leden slingrade sig fram längs bergskanten. Väl där fick vi belöning för att ha gått i solen hela tiden. Fallet låg i skuggan och det fanns gott om stenar för grabbarna att klättra på. De uppförde sig mest som apor här men de hade nog riktigt roligt.

När det var dags att gå tillbaks hade det mulnat på och det såg ut att kunna bli regn. Edvin tyckte inte om att gå där gräset var så högt att han fick gräs på armarna så bitvis bar Per-Håkan honom. När vi kunde se de första byggnaderna på området här så kom de första regndropparna.

Innan vi gav oss iväg så fyllde vi i ett papper om vad vi hette, vilken utrustning vi hade med oss, vart vi skulle gå, när vi startade och när vi beräknade komma tillbaks. Detta gör man för att de ska veta om någon saknas. När vi var tillbaks så fyllde jag i att vi var tillbaks medan de andra gick till stugan och började fixa lunch.

Lunchen åt vi ute på baksidan. Det hade slutat regna så grabbarna tog fram rugbybollen vi köpt igår och lekte på gräsmattan medan vi vuxna tog en kopp kaffe. Det började regna igen så vi gick in. Jag och Per-Håkan passade på att träna (mage och rygg) medan grabbarna lekte.

Strax innan fyra lämnade vi stugan för att åka till Bergville där vi skulle köpa middag till ikväll och yoghurt till morgondagens frukost. Vi stannade till vid besökscentrat, för att se vad som fanns där, innan vi lämnade området.

Det är mycket folk ute på vägarna här, ja, inte bara folk utan getter, kor, hästar och åsnor också. Dessa betar längs vägen i lugn och ro men man måste ändå ha koll. Häromdagen såg vi en kalv som lagt sig att vila i skuggan av ett träd, på vägen.

Väl i Bergville som ligger 45 km härifrån så gick vi till SPAR, en livsmedelsaffär som vi tror finns i Sverige med, där vi köpte det vi behövde. Vi beslutade oss för att faktiskt laga lite mat till grabbarna medan jag och Per-Håkan köpte färdiglagad mat. Samtidigt passade vi på att köpa chips för vi tänkte ha lite mys i stugan på kvällen.

Sen körde vi tillbaks igen. När vi kommit till de sista slingrande vägen så stod något på vägen, en schakal, vi körde på lite för att kunna se den bättre och kunna fota den. Men den var för snabb och det var för mörkt för fotografering.

Framme vid stugan så lagade vi mat och åt den med god aptit. När vi diskat upp så valde grabbarna film, Pororo, som de satte sig och såg på datorn. Vi andra slappade framför TVn och löste korsord. En hel del chips och läsk gick åt innan filmen var slut och vi gick och lade oss. En bra avslutning på en bra dag.

Vi har kollat med grabbarna om de längtar hem men det verkar de inte göra. De kan sakna sina kompisar och Internet men annars verkar de nöjda med att vara här.

Förresten, idag fyller min svägerska 40 år. Vi har skickat ett SMS som vi hoppas hon fått. Om inte så GRATTIS CIA!!!