Karta över Sydafrika

torsdag 31 mars 2011

Antligen framme

Nu är vi äntligen över framme. Resan var lång och jobbig.

Först flög vi till London. Den resan gick bra. Viktor sov större delen av den. Vi andra pratade, spelade och läste. Väl där tog vi en macka och kaka innan vi steg på planet till Sydafrika.

Den resan tog över 12 timmar. Vi började med middag och sen blev det film. Viktor och Edvin missade middagen och jag tror att samtliga åtminstone missade slutet av filmen. Att sova sittandes har aldrig varit en höjdare. Lägg då till att vi sov på tåg natten innan. Så vi var ganska slut innan vi kom fram kl 10.15. Jag är osäker på tiden men vi fick flytta fram klockan en timme, men det har väl ni också gjort i och med sommartiden.

Men vilken upplevelse! Jag kände mig lika rörd när vi gick in för landning som jag gjorde när jag kom in på upploppet på Tjejvasan. Overkligt att faktiskt vara här.

Väl framme köpte vi ett sim-kort och hämtade ut hyrbilen. Tänk de hade ingen ratt, på vänster sida, den satt på höger (de är nog lite knäppa, eller ?). Men det var lugnt på vägarna. Men man måste tänka hela tiden. Per-Håkan fick assistera, framförallt när vi kom till korsningar. Tänk vänster, tänk vänster. Men efter lite felkörning (givetvis) kom vi fram till hotellet, checkade in och gjorde oss hemmastadda.

Men vi hade bara ätit frukost på planet så vi var ganska hungriga allihop. Vi hoppade in i bilen igen och körde ner till Waterfront. Det är ett stort köpcentra med restauranger som ligger vid hamnen ut mot Atlanten. Där såg vi Taffelbergen. Jag sa till Edvin att vi planerar att gå uppför det. Han svarade att det var nog inte bra om man trillade där utan då var det nog bäst att ropa på hjälp omedelbart. Visst är grabben härlig.

Vi fick i oss lite lunch och sen körde vi längs kusten samt nästan över bergen tillbaks till hotellet. Tänk att man kan klara av cirkulationsplatser i vänster trafik. Tack Per-Håkan! för din assistans. Alla bilar kommer ju från fel håll!!!

Trötta som vi var så vilade vi oss lite innan vi gick ut igen. Nu hade det blivit mörkt. Vi gick några hundra meter från hotellet och hittade en restaurang med mat som passade hela familjen. När vi ätit gick vi tillbaks och ska krypa till kojs alldeles strax. Nu är klockan strax över tio på kvällen och det känns att men varit på resande fot sedan fredag kväll.