Karta över Sydafrika

lördag 23 april 2011

19 april

Per-Håkan väckte mig klockan fem och vi började packa ut i bilen samt få liv i grabbarna. Vi lyckades med båda och, fem minuter senare än planerat hade vi checkat ut och påbörjat vår färd till Johannesburgs flygplats.

Det var mörkt och dimmigt till en början men ganska snart ljusnade det. Färden gick bra och vi kom fram som vi skulle. Vi lämnade bilen och gick för att checka in bagaget. Sen åt vi upp det sista av vår medhavda matsäck och kasserade alla flaskor innan vi gick igenom säkerhetsspärren. Vi hade några vykort som vi tänkte skicka men hittade ingen brevlåda så vi tog dem med oss.

I rask takt gick vi till växlingskontoret för vi hade fortfarande inga USD. Men där fick vi problem. Deras kortapparat sa att våra kort inte gick att använda. Vi löste det genom att växla in de sista randen vi hade. Det blev 142 dollar, vi behövde 30 dollar per person så det räckte inte. Men vi bestämde att en av oss fick gå igenom med barnen och fixa mer dollar medan den andra stannade kvar och väntade. Vi ringde banken för att kolla om det var något fel på korten. De sa att det just nu inte gick att använda korten pga ett tillfälligt fel, tack och lov. Vi har ju pengar så det ska räcka och blev lite oroliga för att vi skulle stå utan pengar.

Sen klev vi på flyget och landade efter en och en halv timme i Zimbabwe. Vår resebyrå hade rekommenderat oss att om vi kunde välja platser så ta de längst fram till höger. Detta för att kunna se Viktoria fallen från luften (det såg vi, långt borta men dock) samt att de bara hade två bemannade diskar som skötte visumhanteringen. Vi var tacksamma för det blev fort kö och vi hamnade väldigt långt fram. Till vår lycka visade det sig att det bara är de vuxna som ska betala visum så våra pengar räckte.

När vi fått vårt bagage sökte vi upp vår transport. Här hade vi beställt transfer från och till hotellet. Vårt bagage placerades i ett litet släp efter minibussen (typ 20 platser). Sen bar det av till Victoria falls och Rainbow Hotel där vi ska bo.

Här var det 26 grader varmt och ganska kvavt. När vi checkat in och bytt rum (vi hade blivit lovade rum men dörr emellan, vilket vi inte fick först) så gick vi ner till centrum för att bekanta oss med stan. Men vi kom inte långt förrän de första försäljarna dök upp. Vi gick till turistinformationen först och sen till banken där vi hämtade ut pengar i automaten. Nu kunde vi känna att vi kunde slappna av. Kortet fungerade och vi hade pengar i fickan.

På vägen tillbaks till hotellet gick vi förbi Afrikanska marknaden, en marknad med afrikanska hantverk. Det ska vara ett bra ställe att köpa suvenirer på. Men det blev lite jobbigt. De har nästan inget här så de föreslog byteshandel, mina gamla gympadojjor som delbetalning för något de hade att sälja. Tanken var att vi bara skulle titta idag men Viktor hittade ett lejon som han ville ha. Så efter lite prutande så gjorde vi affär, men kusinen som slog in paketet tyckte att jag skulle köpa av honom också och efter lite dividerande så gjorde jag det. Men sen gick vi därifrån, vi hade tappat lusten att titta på något.

På vägen tillbaks till hotellet stötte vi på försäljare igen. Denna gången var vi tydliga med att vi inget ville köpa så de prutade själv. Det slutade med att vi köpte i alla fall. Sen fortsatte vi tillbaks till hotellet där vi bytte om och gick ner till poolen och svalkade oss. Skönt var det.

Åter på rummen slappade vi innan vi gick till hotellets restaurang och åt middagsbuffé. Helt ok mat men grabbarna gillade nog efterrättsbordet bäst. Sen gick vi till rummet där vi gjorde oss redo för natten. Vi har luftkonditionering på rummen men den låter så högt att det inte är roligt att vara i rummet när den går. Men vi fick ner temperaturen en del så vi kunde stänga av den innan i somnade trötta efter en lång dag.