Karta över Sydafrika

Karta över Sydafrika

måndag 18 april 2011

16 april

Vaknade tidigt idag. Vi ska sjunga för Viktor och sen ska vi ut på safari. Men det regnade fortfarande rätt bra där ute. Vi väntade ett tag men sen sjöng vi för Viktor och han fick ett choklad i present som han fick dela med resten av familjen. Vår plan var att handla en present till honom när vi var i Heidelberg men den planen gick om intet när vi hamnade långt bort från allt.

Medan vi väntade på att det skulle sluta regna så kollade vi på en film som gick på TV. När den var slut regnade det fortfarande så vi gick och åt frukost. Tillbaks i stugan igen blev det mer TV-tittande innan vi åkte till Mogwase där vi tankade och köpte yoghurt att ha till luncherna de närmsta dagarna. Per-Håkan hittade ett par skor och vi köpte ett par fotbollsskor till Viktor. Jag hittade en affär med Internet-tillgång där jag kunde lägga ut lite mer på bloggen. Det var en snabb uppkoppling jämfört med de jag använt på sistone så jag passade på att lägga ut några bilder också. Här tog de 7,50 rand för 15 minuter jämfört med hotellets 75 rand för samma tid. Dessutom kunde jag göra något hela tiden här mot på hotellet där merparten av tiden gick åt till att vänta på att det skulle hända något.

Nöjda med utflykten och att det slutat regna, åkte vi tillbaks och åt lunch. Grabbarna tittade återigen på TV. Efter en stund bestämd jag och Per-Håkan oss för att gå till poolen och simma lite. Viktor följde med oss och lekte i poolen medan vi simmade. När vi var nöjda så återvände vi till stugan där vi åt tårta som vi köpt när vi var i Mogwase. Den var grön och Viktor tyckte den var god. Halva blev kvar till imorgon.

Sen var det påklädning av långbyxor inför kvällens safari. Vi följde med en guidad tur tillsammans med ett femtontal andra. Safarin började klockan fem och höll på i två och en halv timme. Vi satt på en stor jeep-buss och åkte runt på olika vägar i Pilansbergen. Äntligen fick vi se en elefant, en liten en. Vi fick också se schakal, brun hyena (det finns bara 19 i parken), serval, giraff, kameleont, noshörning, gnu, impala, stenbock, pärlhöns, springbock, zebra och fläckig örnuggla.

Det var en trevlig tur men när solen gått ner så såg man nästan ingenting. Anton och Viktor var helnöjda medan jag tyckte det gått så fort och att man knappt hann se något förrän vi åkte vidare.

När vi var tillbaks gick vi till restaurangen och åt middag. Jag åt tre olika spett med kudu, krokodil och impala. Per-Håkan tog en stek medan grabbarna åt pasta. Viktor talade om att han fyllde år så personalen kom och sjöng och dansade för honom. Han var väldigt nöjd med uppvaktningen. Jag tror han var nöjd med hela sin dag även om han inte fått någon present. Imorgon väntar nya äventyr med safari innan frukost. Denna gång kör vi i egen bil. Hoppas vi får se lejon för det har vi inte gjort än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar