Karta över Sydafrika

torsdag 7 april 2011

5 aptil 2011

Idag var det dags att lämna Oudtshoorn. Lite synd för här hade vi gärna stannat längre. Ett mysigt ställe där grabbarna kunnat röra sig fritt. Per-Håkan sprang och jag nyttjade poolen. Nu är jag inte lika ringrostig som igår så nu är det 5 simtag innan vändning. Men jag höll på i 25 minuter så jag kände mig riktigt nöjd.

Vi hade ätit frukost och packat klart, smörjt in oss och checkat ut innan klockan 10. Sen åkte vi in till Oudtshoorn för att tanka innan vi fortsatte vår färd mot Knysna. Vi körde genom ett bergspass. Outeniqua Pass, där vi fick en helt otrolig vy över Indiska Oceanen. Jag var tvungen att stanna för att njuta av landskapet. Det var fantastiskt.

När vi närmade oss George så tog vi en avstickare och körde ut till flygplatsen för att ta reda på om flyget kommer att gå som planerat samt för att se hur här ser ut. Det underlättar när vi kommer hit på fredag.

Vi fortsatte in genom George och någon kilometer utanför ligger Wilderness Nature Reserve, ett naturreservat. Där stannade vi för att sträcka på benen. Det fanns ett promenadstråk som gick till ett vattenfall där det gick att bada. Vi bestämde oss för att gå dit.

Vi gick genom en skog som påminde om en djungel med lian-liknande grenar. Där var gott om fåglar så vi stannade ofta så att Per-Håkan kunde fotografera dem. Efter nästan två timmar så var vi äntligen framme. Det var ett litet vattenfall. Vi åt våra medhavda pizza-rester och sedan så doppade Per-Håkan, Anton och Viktor hela kroppen medan Edvin doppade tårna och jag njöt av solen och kollade att ingen av grabbarna ofrivilligt föll ner från någon av klippstenarna.

Klockan hade passerat tre och det var dags att återvända från Edens lustgård till verkligheten. Det tog bara lite mer än en timme att gå tillbaks. Edvin liftade på min rygg delar av vägen. Han var trött. När vi körde därifrån så tror jag att han somnade inom någon minut. Viktor gjorde ganska snart honom sällskap.

Vi körde de sista fyra milen och hittade fram till Stannards Guest Loudge där vi ska bo. Vilket ställe, ett stort hus med en liten stuga på baksidan som vi ska bo i. Det har utsikt över poolen som är större än den i Oudtshoorn. Vi bar in våra grejor och grabbarn provade poolen innan vi for in till Knysna för att äta middag. På vägen till bilen så stötte vi på några svenskar. Det visade sig att vi träffat dem när vi var i Stellenbosch på vingården Spier. Kul att träffa dem igen.

Vi åkte sen in till Waterfront (båthamnen) i Knysna där vi hittade en trevlig restaurang som vår värdinna rekommenderat, JJ’s. De hade inga burgare (sa vi) så grabbarna åt lasange, jag åt grillad bläckfisk och Per-Håkan tog skaldjur (räkor, bläckfisk och musslor). På väggarna satt tavlor med sedlar som ägaren fått från gäster. Där fanns bland annat en 100 000 miljarders sedel från Zimbabwe (14 nollor). I taket hade de vinflaskor med ett pappersark om på vilken det stod tack-hälsningar. Mätta och belåtna gick vi och tittade oss omkring lite i butikerna innan vi återvände till vårt boende.

Här i Knysna är det flackt nere vid lagunen och relativt lättlöpt. De fåglar man ser under löpturerna är mest gäss och den Sydafrikanska varianten av strandskata, men även egrett-, gråhägrar och flamingo. Det finns mycket cyklister ute på vägarna, både mountinbikecyklister och landsvägscyklister. Vägarna är av bra klass, inga tjällyft här inte. De kör fort, men för övrigt kör de bra och visar hänsyn. Inga ”Greklandskörningar” här, vilket är tacksamt med tanke på vänstertrafiken. Däremot så är det bitvis inte så rullskidvänligt, framförallt genom vissa pass där man knappt skulle vilja cykla med bra bromsar. Knysna var under en period en stor sågverksbyggd, då en norrman såg potentialen i den skog som fanns mellan bergen och kusten. Nu är det turistnäringen som är störst här, surfing, fiske, dykning, bad, båtturer m m. Dessutom är infarten sjövägen till Knysna en av världens 10 farligaste passager, där endast Sydafrikanska flottan får passera utan särskilt tillstånd - P-H.

Dags igen för Anton och Viktor att skriva dagbok efter någon dags uppehåll. Sen var det sovdags efter ännu en härlig dag.