Karta över Sydafrika

lördag 16 april 2011

15 april

Idag känns allt bättre. Det brukar göra det efter en natts god sömn. Per-Håkan tog en löpsväng och när han kommit tillbaks så gick jag ner till poolen. Den var stor och i formad så här \_/ . Om jag simmade där avståndet var som längs mellan pool-kanterna blev det 26 simtag. Så detta är nog den största pool jag sett här.

När jag var klar så packade vi det lilla vi packat upp igår och tömde stugan innan vi gick för att äta frukost. Vi visste inte vad vi skulle få till frukost men hoppades att det skulle bli gott. Vi kom till frukostrummet och det var dukat för oss fem. Vi pratade med killen som jobbar här och han kom med maten. Först muffins som vi väntade med, sen vars en tallrik jordgubbsyoghurt, flingor, äggröra och bacon samt korv och vita bönor och till slut rostade mackor. Vi blev mätta. Sen kom notan. Här skulle vi betala för barnen och de kostade 60 rand styck. Synd att vi inte vetat det tidigare för då kunde vi ha köpt lite mer yoghurt igår som de fått till frukost.

Klockan hade hunnit bli halv tio innan vi kom iväg. Vi körde mot Johannesburg och det flöt på riktigt bra tills vi kom till N12:an. Här var dit vägarbete så fem filer blev fyra som blev tre som blev två innan vi äntligen kommit förbi. Vi passerade Johannesburg och flygplatsen som vi ska flyga från den 19:e och fortsatte via Pretoria till Pilanesberg och ”Golden Leopard” där vi ska bo. Det tog nästan tre timmar att köra från flygplatsen hit. Bra att veta inför avresan till Viktoriafallen.

Väl här checkade vi in och sen gick vi till restaurangen för att få oss någon form av lunch. Klockan hade hunnit blir halv tre och vi hade ju bara ätit frukost idag. Det finns apor här som går runt och äter vad de hittar. Grabbarna var fascinerade av dem medan personalen här motar bort dem. Sen gick vi ner till poolen där grabbarna fick bada.

När det var färdigbadat gick vi till stugan där vi tittade på TV ett tag innan vi bytte om till finkläder. Jag gick till receptionen och fick låna deras dator där. Det kostar 5 rand per minut och det är en ganska långsam uppkoppling. På femton minuter (75 rand) lade jag ut två dagars text på bloggen och kollade mailen. Sen gick jag tillbaks till de andra. Det var kolsvart ute så emellanåt trevade man sig nästan fram.

Vi gick till matsalen och åt middag. Grabbarna pasta och vi andra grillat kött. Sen återvände vi till stugan, genom regnet (utan regnkläder), för mer TV-tittande. Här finns en kanal med Hanna-Barbera-serier på som grabbarna gillar, även om de pratar engelska. Jag och Per-Håkan tog en kopp kaffe framför TVn.

Sen var det läggdags. Stugan påminner lite om Palles stuga i Porsi. Det finns ett vardagsrum med pentry samt ett sovrum och toalett här nere och ovanför sovrummet och toaletten finns ett rum på övervåningen där grabbarna har sina sängar.

Imorgon planerar vi att åka på en egen safari på morgonen/förmiddagen och en guidad safari på kvällen. Dessemellan tänkte vi vara i poolen. Viktor fyller år i morgon. Han blir ett år han med precis som jag så han är bara två veckor yngre en mig. (Ha ha ha)

1. Hej på er! Fick ditt SMS Jessica. Erik övertar hustillsynen igen nu när vi är åter från fjällen. Alla ben är intakta men trötta och tvättmaskinen går för fullt... Ni verkar ha det riktigt bra tycker jag, mycket intryck och många djur på vägen på gott och ont ;-)Hoppas det fortsätter så. Hälsa GRATTIS till Viktor från Wilma och oss andra! Kramar från Sandgrens

2. Grattis på födelsedagen Viktor!!!! Kramar från oss och present kommer när vi ses;-) /familjen Collin Johnsson

3. Grattis Viktor på 8 års dagan. Jag hoppas att det finns tårta i Afrika. Annars får du vänta lite och tala om på flyget hem att du fyllt år och du inte fått tårta. Så jag hoppas att du får något gott. Vilda djur är nu vardags upplevelse för er. Förstår vi. När ni kommit hem får ni visa oss allt ni har sett och det ser vi fram emot. GRATTIS och KRAMAR